Mag je in de voltooid tegenwoordige tijd gedate hebben gebruiken?

Of is daten een niet officieel Nederlands (leen)woord?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2K

Het beste antwoord

Nee volgens http://www.onzetaal.nl/advies/Engelsewerkwoordenlijst.pdf is het gedatet. Ik heb haar gedatet. Het is fus wel een leenwoord maar je moet het anders vervoegen.

Toegevoegd na 24 seconden:
fus=dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef je helemaal gelijk gedate is gevoelsmatig ook mooier naar mijn idee. Probleem met daten is, dat ik ook niet een ander nederlands werkwoord zou kunnen bedenken. Misschien is het ook laat en ben ik te dronken en staat er morgen een reactie waarvan je dan denkt... tuuuuuuuurlijk :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Datete jij mij gisteren?"
"Ja ik heb jou gisteren gedated."
"Waarom was je er dan niet?"
"Mijn computer was nog niet helemaal geüpdated." Bizar natuurlijk. Maar formeel correct. Alleen onthouden voor dictees en taaltesten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens is het wel grappig dat de interface van goeievraag.nl bij het maken van de vorige reactie aangaf dat ik mogelijk drie spelfouten had gemaakt, te weten...: Datete, gedated, en geüpdated.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuses, eindelijk heb ik hem, zo moet het: "Datete jij mij gisteren?"
"Ja ik heb jou gisteren gedatet."
"Waarom was je er dan niet?"
"Mijn computer was nog niet helemaal geüpdatet." Blijft bizar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Is er al een nieuwe rate voor Griekenland bekend?"
"Nee, Griekenland is nog niet opnieuw geratet."
"Jammer, de banken rateten een hoop landen gisteren."