Kan een kind al in de puberteit zijn (in zijn gedrag), terwijl de lichamelijke veranderingen nog niet begonnen zijn?

Dus klopt het dat de lichamelijke en psychische veranderingen altijd gelijktijdig beginnen of hoeft dit niet zo te zijn. Van mijn 13-jarige zoon wordt bijvoorbeeld gezegd dat hij al echt pubergedrag laat zien, terwijl hij nog niet lichamelijk aan het veranderen is. Is dit mogelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Dat is zeker mogelijk. Heb je nooit gehoord van de pré- pubertijd?
Onder de 10 jaar begint dat vaak al. Het is het ontdekken van je eigen wil en het afzetten tegen regels die je als kind niet leuk vindt.
Met 13 jaar zijn ze dus zeker al bezig met puberen, want de hormonen veranderen al langzaam en beginnen op te spelen. Bij het ene kind iets sneller dan bij het andere.
Bij meisjes is het iets eerder te zien, maar die zijn met alles sneller. Bij een jongen begint het vaak met 'de baard in de keel', de andere stemhoogte. Dan gaat het meestal snel en begin je vaak huidverandering te zien. Soms schieten ze ineens de hoogte in, maar dat is allemaal lichamelijk. Geestelijk begint het al vroeger in de meeste gevallen.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dit is zeker mogelijk, andersom kan het ook, dat je lichamelijk veranderd, maar nog steeds geen pubergedrag vertoont. Bij meisjes zie je dit vaker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pubertas praecox (Voortijdige puberteit) is een lichamelijke ontwikkelingsstoornis waarbij kinderen (zowel jongens als meisjes) te vroeg te maken krijgen met de kenmerken van de puberteit; verandering van primaire geslachtskenmerken of secundaire geslachtskenmerken. De kenmerken kunnen lokaal optreden, bijvoorbeeld als er alleen sprake is van schaamhaar (pubarche), of over het gehele lichaam optreden, bijvoorbeeld als het kind sterk gaat groeien, menstrueren en/of pubarche en borstontwikkeling heeft.

Hoewel er discussie is over wanneer er sprake is van vroegtijdige puberteit wordt pubertas praecox gekenmerkt door borstontwikkeling en ontwikkeling van schaamhaar voor de 8e verjaardag en/of het optreden van de menstruatie voor de 10e verjaardag. Pubertas praecox bij jongens wordt gekenmerkt door testis en/of penisvergroting, pubisbeharing en/of gezichtsbeharing voor de 9e verjaardag. Voor kinderen met een Aziatische of Afrikaanse achtergrond kunnen deze leeftijden iets anders liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is heel goed mogelijk, ik heb hetzelfde. Ik ben nu 14 en gedraag me volwassen voor mijn leeftijd terwijl dat niet bij mijn lichaam te merken is.